اوریگامی در آموزش
Origami in Education

عمل تا کردن کاغذ ممکن است در نگاه اول زیاد آموزشی به نظر نرسد اما انجام اوریگامی با فرزندانتان یک روش بسیار خوب برای ایجاد مهارت هایی ست که آنها نیاز دارند تا در کلاس درس پیشرفت کنند.

چه زمانی می توانید آموزش اوریگامی به فرزندتان را شروع کنید؟

گرچه اکثر کتاب ها و کیت های آموزشی اوریگامی، حداقل سن را ۶-۸ سال ذکر کرده اند، اما اغلب ممکن است برای کودکان نوپا بتوان تاهای پایه ای و آسان را یاد داد.

لیندا استفان، هنرمند اوریگامی که نمایشگاهی ازکارهای خود در سراسر ایالات متحده و ژاپن به نمایش گذاشته است، آموزش به دخترش را از سه سالگی آغاز کرده بود.

درس‌های اوریگامی برای نوپاها و پیش دبستانی ها تمرکز اصلی اش بر یاد دادن تشخیص شکل ها و رنگ هاست، این دانش پایه‎های اصلی ذهنی که کودک برای اینده نیاز دارد را می‎سازد.

اوریگامی ساختن معنایی فضایی و درک تقارن – مهارتهای حیاتی برای توسعه تفکر بصری – است. استفان گفت من داوطلبانه یک بار در سال در کلاس های فرزندانم اوریگامی اموزش می‌دهم.

من همیشه سعی می کنم تاکید داشته باشم که مفاهیم ریاضی و هندسه از این طریق به کودکان آموزش داده شود

برای کودکان پیش دبستانی، من تاکید به تا کردن یک مربع از قطر و تبدیل به مثلث می کنم، برای بچه های بزرگتر، من بر خط تقارن تأکید میکنم یا بسیاری از الگوهای اوریگامی‌ای که در دو طرف تاهای متقارن داشته باشند.

درس‌های آموزش داده شده

چون اوریگامی شامل تبدیل یک صفحه مسطح به یک طرح ۳D می‌باشد، این مسئله به بچه‌ها کمک می‌کند تا موارد پایه‌ای که
برای درک بهتر علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی (STEM) در دبیرستان و دانشگاه نیاز دارند یاد بگیرند.
این مسئله بسیار مهم است، زیرا انتظار می‌رود که حرفه‌های مرتبط با STEM در میان یک تا دو دهه آینده به مشاغل با درآمد
خوب و زود پیش رونده تبدیل شوند.
اوریگامی همچنین کودکان را در مورد صبر، استقامت، و خلاقیت تعلیم می دهد. آنها یاد می گیرند اشتباه کردن بخشی از فرایند
تسلط بر مهارت های جدید است. گاهی اوقات اشتباهات در اوریگامی حتی می تواند باعث اکتشافات شاد نیز شود.
به عنوان مثال، گربه اوریگامی تنها می‌تواند با تغییر چند تای کوچک به یک روباه اوریگامی تبدیل شود.

دیدن این بخش هنری از اوریگامی کمک می کند تا کودکان یاد بگیرند که علم و ریاضی لازم نیست که حتما “خشک” یا “خسته
کننده” باشد.
استفان گفت چیزی که من بیشتر دوست دارم این است که باعث بروز خلاقیت می‌شود. احتمالا خیلی شبیه بازی با Lego یا
ساختن قلعه از بالش یا چوب است.

کودکان درباره اوریگامی در آموزش چه می گویند؟

اوون برین یازده ساله به مدت سه سال اوریگامی تمرین کرده است. و به شدت احساس می‌کند که علاقه او به اوریگامی او را دانش‌آموز بهتری کرده است. او گفت: “من احساس می کنم که ساختن اوریگامی به من کمک کرد تا ریاضی را بهتر درک کنم.”
اوریگامی به من کمک کرد تا تقسیمات و اشکال هندسی را درک کنم، اما بیشتر از همه، به من کمک کرده است تا ابعاد و جهت‌ها را به روشنی دنبال و درک کنم.

دیدگاه یک مادر

سیندر فردریک، مادر کالیستا، مستقیما دیده است که چگونه اوریگامی می‌تواند به پیشرفت تحصیلی کودک کمک کند. “اوریگامی
دست‌های کودکانمان را برای مدتی درگیر می‌کند و به دور از بازی‌های رایانه‌ای نگه می‌دارد.
کودکان سازه‌هایی را تولید می‌کنند که هدیه‌ای عالی هستند، می‌توانند به عنوان دکوراسیون استفاده شوند و از آنها دعوت به
تمرکز و فکر کردن در روند می‌کنند.
اوریگامی اغلب به عنوان یک سرگرمی انفرادی مطرح می‌شود، اما کودکان که عاشق اوریگامی هستند، اغلب متوجه می‌شوند که
راهی مثبت برای ارتباط با همسالانشان فراهم می‌کند.

۵ دلیل که اوریگامی در آموزش و تقویت مهارت‌های دانش آموزان نقش دارد

هندسه

براساس مرکز ملی آمار آموزش در سال ۲۰۰۳ ، هندسه یکی از نقاط ضعف دانشجویان آمریکایی بود. مشخص شده است که اوریگامی در آموزش و درک مفاهیم هندسی ، فرمول ها و برچسب ها را تقویت کرده و آنها را زنده می کند. با برچسب زدن به ساختار اوریگامی با طول، عرض و ارتفاع، دانش آموزان اصطلاحات و روشهای کلیدی توصیف یک شکل را یاد می گیرند. می توانید با استفاده از فرمولی در یک ساختار دنیای واقعی ، از اریگامی برای تعیین منطقه استفاده کنید.

مهارت های تفکر

اوریگامی سایر روش‌های یادگیری را هیجان زده می‌کند. نشان داده شده است که با استفاده از یادگیری عملی مهارتهای تجسم فضایی را بهبود می‌بخشد. چنین مهارت‌هایی به کودکان این امکان را می‌دهد که زبان بومی خود را برای دنیای اطراف درک و درک کنند، شخصیت پردازی کنند و آنها را بسازند. در کلاس خود ، اشکال اریگامی یا هندسی را در طبیعت پیدا کنید و سپس آنها را با اصطلاحات هندسی توصیف کنید.

کسرها

مفهوم کسر برای بسیاری از دانش آموزان ترسناک است. اوریگامی در آموزش کسرها می تواند آن‌ها را به صورت لمسی نشان دهد. در کلاس خود، می‌توانید از اوریگامی برای نشان دادن مفاهیم یک دوم ، یک سوم یا یک چهارم با اوریگامی و پرسیدن اینکه دانش آموزان به چه تعداد چین نیاز دارند تا شکل خاصی ایجاد کنند، استفاده کنید. از عمل جمع کردن کاغذ به دو نیم و دوباره و غیره نیز می توان برای نشان دادن مفهوم بی‌نهایت استفاده کرد.

حل مسئله

غالباً در تکالیف، یک پاسخ مجموعه و یک راه برای رسیدن به آنجا وجود دارد. اوریگامی فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کند تا موضوعی را که تجویز نشده حل کنند و به آنها فرصتی می دهد تا با شکست (مثل آزمون و خطا) دوست شوند. در کلاس خود، شکلی را نشان دهید و از دانش آموزان بخواهید که راهی برای ساخت آن بیاورند. آنها ممکن است راه حل را از رویکردهای مختلف بدست آورند. به یاد داشته باشید، هیچ پاسخ غلطی وجود ندارد.

همچنین بخوانید: اوریگامی چیست؟

علم سرگرم کننده

اوریگامی یک روش جالب برای توضیح مفاهیم فیزیک است. یک تکه کاغذ نازک خیلی محکم نیست، اما اگر آن را مانند آکاردئون تا کنید، می‌شود. (برای اثبات به کنار یک جعبه مقوایی نگاه کنید.) پل ها بر اساس این مفهوم ساخته شده اند. همچنین، اوریگامی یک روش جالب برای توضیح مولکول‌ها است. بسیاری از مولکول‌ها شکل چهار ضلعی و چند وجهی دیگر دارند.

سخن آخر

بنابراین مهم نیست که چطور آن را جمع کنید، اوریگامی راهی است که کودکان را درگیر ریاضیات می‌کند، می تواند مهارت‌های آنها را ارتقا دهد و باعث می‌شود که آنها دنیای اطراف خود را بیشتر بدانند. وقتی نوبت به هیجان انگیز کردن درس می‌رسد، اوریگامی بالاتر از حد مجاز است.