تلفیق اوریگامی با تکنولوژی
Combining Origami with Technology

دانلود مقاله

 


 

همه ما در دوران کودکی از اوریگامی (هنر کاغذ و تا) استفاده می‌کردیم و حتی بدون اینکه بدانیم نام این کار چیست، با استفاده از تا‌کردن یک کاغذ به روش‌های گوناگون و بدون استفاده از چسب و قیچی اشکال مختلفی از قبیل هواپیما، قایق و قورباغه می‌ساختیم. حالا بعد از گذشت سال‌ها دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اوریگامی فقط مخصوص کودکان و سرگرمی نیست و می‌توان استفاده بیشتری از این هنر کرد. حالا دیگر اوریگامی در علوم مختلفی از قبیل کیهان شناسی، ریاضیات، بیولوژی و معماری جایگاه ویژه‌ای دارد و انواع مختلفی هم به خود گرفته است؛ از قبیل مانیگامی که با استفاده از تاکردن پول اشکال هندسی می‌سازند یا کریگامی که علاوه بر تاکردن کاغذ از برش نیز استفاده می‌شود. یکی از نمونه‌های این نوع اوریگامی طراحی صفحه‌های خورشیدی است که با ساختار شبکه‌ای ساخته شده‌اند و همگام با خورشید و رو به آن حرکت می‌کنند. اوریگامی همانگونه که در علوم مختلف جای خود را باز کرده، دنیای تکنولوژی را هم بی‌نصیب نگذاشته است. در ادامه به چند نمونه از تلفیق هنر اوریگامی با تکنولوژی می‌پردازیم.
روبات اوریگامی
این روبات که ابعادش حدود یک سانتی‌متر است، ابتدا به شکل ورقه پلاستیکی مسطح بوده که پس از حرارت‌ دیدن فعال می‌شود و می‌تواند خودش را در عرض چند ثانیه تا کند. این روبات که کمتر از نیم‌گرم وزن دارد می‌تواند شنا کند، روی سطوح شیب‌دار و ناهموار راه برود و همچنین اجسامی را که دوبرابر خودش وزن دارند، حمل کند. تنها قطعه‌ متصل به این روبات یک آهن‌رباست که حکم قلب روبات را دارد و باعث می‌شود حرکات این سازه از سوی میدان‌های مغناطیسی حاصل از آن کنترل شود. پس از اتمام ماموریت، این میکروروبات اوریگامی از بین خواهد رفت.

هدست واقعیت مجازی
یکی از نمونه‌های جالب استفاده از اوریگامی درست‌کردن هدست واقعیت مجازی با استفاده از جعبه مک‌دونالد است. این هدست‌های مقوایی با استفاده از سری جعبه‌هایی به اسم هپی (Happy) طراحی شده که با استفاده از گوشی هوشمند واقعیت مجازی را شبیه‌سازی می‌کنند. جعبه‌های هپی قرار است تا پایان اسفند در ۱۴ شعبه مک‌دونالد عرضه شوند که هریک از آنها هم ۴ دلار قیمت دارد. قرار است در صورت استقبال مشتریان در شعبه‌های دیگر مک‌دونالد هم عرضه شود. البته اریگامی هدست واقعیت مجازی را پیش از مک‌دونالد، کوکاکولا هم طراحی کرده بود. این شرکت طرحی را برای بسته‌بندی جعبه‌های نوشابه‌اش اجرا کرده بود تا کاربر بتواند به راحتی و شبیه به بازی اوریگامی، جعبه‌ها را تبدیل به عینک VR کند.

ویدئو پروژکتور
حالا که وارد دنیای مواد غذایی و علاقه صاحبان آنها به فناوری شده‌ایم، بد نیست سری بزنیم به پیتزاهات؛ رستورانی که شعبه هنگ‌کنگ آن دست به ابتکارعمل جالبی زده است. این شرکت برخی پیتزاهای سفارشی خود را داخل جعبه‌هایی ویژه به مشتریانش تحویل می‌دهد که قابلیت تبدیل‌شدن به پروژکتور پخش فیلم دارند. به طوری که روی این جعبه‌ها محلی برای ایجاد یک حفره تعبیه شده است که نور از آن قسمت ساطع شود. این شرکت حتی از پایه‌ کوچکی که روی پیتزا در داخل جعبه می‌گذارند هم استفاده کرده و لنز را روی آن قرار داده است که باید داخل همان حفره گذاشت. حالا کافی است تلفن هوشمند خود را داخل جعبه بگذارید و نمایشگر موبایلتان را روی دیوار بیندازید. پیتزاهات حتی برای فیلم شما هم فکری کرده و یک کد QR را روی جعبه گذاشته که کافی است آن را با گوشی خود اسکن کنید تا بتوانید فیلم را به صورت رایگان دانلود کنید. این جعبه‌های پیتزا چهار مدل متفاوت دارند که هریک مربوط به ژانر خاصی از فیلم است.

پهپاد
اخیرا یک شرکت ژاپنی با نامRHOM پهپادی را طراحی کرده که با روش اوریگامی ساخته شده است. این پهپاد که Orozuru نام دارد، از کاغذ ساخته شده و شبیه یک پرنده بال می‌زند و پرواز می‌کند. در این پهپاد یک میکروکامپیوتر تعبیه شده است که انرژی لازم برای پرواز پرنده را تامین می‌کند. نکته جالب‌توجه در این پهپاد این است که این پرنده توسط پرینتر سه‌بعدی چاپ شده تا شکل‌دهی به روش اوریگامی را برای آن راحت‌تر کند. کل این پهپاد با حسگرها و باتری‌هایش ۳۱ گرم وزن دارد و بدنه آن هم ۷۰ سانتی‌متر است.

شکوفه‌های روباتیک
محققان موسسه فناوری ماساچوست اخیرا باغچه‌ای شامل ۱۰۰ گل روباتیک درست کرده‌اند که مانند اوریگامی تا خورده‌اند. این گل‌های روباتیک حرکت‌هایی شبیه گیاهان واقعی دارند. این باغچه روباتیک با هدف تشویق کودکان به یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتر درست شده ‌است. به این ترتیب که دانش‌آموزان در این باغچه می‌بینند که دستورات‌شان در محیط فیزیکی اجرا می‌شود. در واقع، این باغچه به شکلی ملموس دنیای کدنویسی را به دنیای واقعی پیوند زده است. گل‌های موجود در باغچه با کمک موتورهای چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی قابلیت باز و بسته شدن را دارند. همچنین می‌توانند LEDهای خود را به یکی از رنگ‌های رنگین‌کمان درآورند. نکته جالب دیگر در این باغچه این است که حیوانات روباتیک مانند اردک و گوسفند نیز در این محیط در حال حرکت هستند که آنها هم مانند گل‌ها با بهره‌گیری از تکنیک‌های تا زدن اوریگامی و چاپ با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

منبع: سایت دنیای اقتصاد