هنر اوریگامی چگونه به یک محقق علوم فضا الهام بخشید؟

هنر ظریف اوریگامی بیش از ۱۰۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آیا این رشته باستانی می‌تواند نقشی در باز کردن اسرار فضا داشته باشد؟

یک استارتاپ بریتانیایی روشی جدید برای کاهش میزان فضای مورد نیاز جهت ارسال فضاپیما به مدار به ابداع کرده است.

سیستم‌های فضایی آکسفورد (OSS) در سال ۲۰۱۳ توسط مایک لاوتون تاسیس شد، یک شخص ساده اعتراف کرد “گیک فضایی که با رژیم غذایی جنگ ستارگان و پیاده روی ستاره‌ای بزرگ شد”.

OSS آنتن‌ها و سازه‌های قابل استقرار برای ماهواره‌ها را طراحی و تولید می‌کند. این ماده دارای مواد انحصاری خاص خود است که به گفته وی سبک‌تر است و نسبت به موادی که در فن‌آوری فضایی به طور سنتی استفاده می‌شود، میزان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

لاوتون توضیح داد: “آنچه که ما انجام داده‌ایم، راهی برای ساخت فیبر کربن است و همچنین برای ذخیره انرژی، توسط وسیله‌ای که همانند فنر باز و بسته می‌شود.”

الهام باستان

OSS برای الهام گرفتن به هنر باستانی اوریگامی روی آورد.

این شرکت از نزدیک با استاد دانشگاه آکسفورد، ژونگ یو، مهندس باتجربه در زمینه اوریگامی، همکاری می‌کند تا طرح‌های خود را بهبود بخشد و راه‌هایی برای تاشو آنتن ها و سایر قطعات برای ماهواره‌ها ارائه دهد.

لاوتون گفت: “اوریگامی بسیار مبتنی بر ریاضیات است. فضا از پیش بینی و تجزیه و تحلیل نحوه رفتار خوشش می آید. اوریگامی به ما روشی زیبا برای تاشو ساختارها می‌دهد.” “ما شروع به جمع‌شدن روی مقوا یا کاغذ می‌کنیم و از آنجا می‌رویم.”

گام بعدی؟

بدست آوردن چگونگی سازگاری ساختارهای آن با فضای کوچک به منظور کاهش هزینه‌های راه اندازی می‌باشد.

آنتن به فضاپیماها اجازه می‌دهد تا با زمین ارتباط برقرار کند. به طور کلی، آنتن بزرگتر، ارتباطات کارآمدتر برقرار می‌کند.

با این حال، آنتن‌های بزرگتر برای پرتاب به فضا با هزینه های بالغ بر هزاران دلار در هر کیلوگرم بسیار سنگین‌تر و گران‌تر هستند. لوتون گفت: “بدین ترتیب حتی برای کاهش وزن به اندازه‌ی نیم کیلوگرم می‌ارزد که از تخت جدا شویم و به کار مشغول شویم.”

آنتن‌های OSS نیاز به تحقیق و توسعه بیشتری دارند. اما لوتون گفت که در حال حاضر علاقه تجاری قابل توجهی برای تولید این آنتن‌ها وجود دارد. او امیدوار است که تا اوایل سال ۲۰۲۰ آنتن‌های باز شونده در فضا باشد. اولین محصول این شرکت به نام  Astro Boom در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد.

“تو باید جسور باشی”

در حالی که OSS بر توسعه فناوری فضایی متمرکز شده است، شرکت‌های دیگر صنایع که به مطالب توسعه‌یافته علاقه‌مند هستند، به سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز روی آورده اند.

لاوتون گفت: “هرجایی که با محیط های شدید، درجه حرارت شدید روبرو باشید، مواد تولید شده ما کاربرد خواهد داشت. ما در حال بررسی این هستیم که به سایر شرکت‌ها اجازه دهیم آن را تحت لیسانس تولید کنند.”

لاتون مشتاق است که فرهنگ نوآورانه خود را به عنوان مقیاس شرکت حفظ کند.

وی گفت: “شرکت‌های بزرگ، حدود دهه‌ها است که واقعاً ریسک نمی‌کنند. من آنچه را که آنها نوآوری می‌نامند، بهبود تدریجی می‌نامم. این مربوط به کاهش هزینه و بهینه سازی فرآیند است.”

“شما باید جسور باشید. من نمی‌خواهم از جانب احتیاط اشتباه کنم. تنها قانونی که من دارم این است که اشتباه یک مرتبه را دو بار انجام ندهم، زیرا در این صورت ما از اشتباهات خود نمی‌آموزیم.”