در دنیای اوریگامی اصلی‌ترین شکل کاغذ برای ساخت اوریگامی، مربع است، اما بعضی از اوقات ما نیاز به کاغذ پایه با طرح‌های دیگر داریم مثل مثلث، شش ضلعی و … در این مقاله بهتون آموزش دادیم چگونه از کاغذ مربع، این اشکال را بدست بیاورید.

از مربع هشت ضلعی بسازید

برخی از مدل های اوریگامی به جای یک ورق کاغذ مربع با هشت ضلعی شروع می شوند. در ادامه یک روش نسبتاً ساده برای ساخت هشت ضلعی از یک ورق کاغذ مربع آمده است.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر
  1. کاغذ را به دو صورت افقی و عمودی تا کنید و باز کنید. بدین ترتیب چهار قسمت با زاویه ۹۰ درجه ایجاد می شود.
تبدیل کاغذ به اشکال دیگر

۲٫ کاغذ را به نصف ، هر دو جهت ، به صورت مورب تا کنید و باز کنید. به این ترتیب هشت قسمت با زاویه ۴۵ درجه ایجاد می شود.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر

۳٫ دوباره کاغذ را تا کنید و باز کنید تا هر قسمت به دو قسمت تقسیم شود. این کار را در مجموع چهار بار انجام دهید تا شانزده قسمت با زاویه ۲۲٫۵ درجه ایجاد شود.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر

۴٫ الگوی چین خوردگی باید شبیه یک ستاره پرتاب با خطوط در مرکز مربع باشد.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر

۵٫ چهار گوشه مربع را بریده یا تا کنید تا به یک هشت ضلعی کامل برسید. از خطوط چین از مرحله ۳ برای تعیین محل برش استفاده کنید.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر

ساخت مثلث از درون یک کاغذ مربع

برخی از مدل های اوریگامی به جای یک ورق کاغذ مربع از مثلث متساوی الاضلاع شروع می کنند. در این حالت، برای تبدیل کاغذبه اشکال دیگر باید ورق های مثلثی کاغذ درست کنید.

تبدیل کاغذ به اشکال دیگر
تبدیل کاغذ به اشکال دیگر




  1. یک ورق کاغذ مربع را به نصف عمودی و افقی تا کنید و باز کنید.




  1. گوشه سمت چپ بالا را تا کنید و باز کنید تا با چین افقی ساخته شده در مرحله ۱ مطابقت داشته باشد (نقاط قرمز را تراز کنید). مطمئن شوید که چین تا گوشه بالا سمت راست امتداد دارد. همین کار را با گوشه پایین سمت راست انجام دهید: آن را تا کنید تا با خط چین عمودی مطابقت داشته باشد (نقاط سیاه را تراز کنید). این چین باید به گوشه بالا سمت راست نیز کشیده شود. باز کنید




  1. به محلی که خطوط چین در مرحله ۲ با لبه خام کاغذ (نقاط سیاه) برخورد می کنند توجه کنید. کاغذ را تا کنید تا چین جدیدی ایجاد شود که دو نقطه را به هم متصل می کند.




  1. در امتداد چین ها برش بزنید تا مثلث متساوی الاضلاع به دست آید. این روش بزرگترین مثلث متساوی الاضلاع را از یک ورق مربع تولید می کند.

تا زدن پنج ضلعی منتظم از یک کاغذ مربع

این روش بزرگ ترین پنج ضلعی منتظم را از مرکز کاغذ مربع ایجاد می­کند.

ابتدا گوشه چپ بالایی مربع ۳۰ درجه تا می­شود، تا آن نقطه گوشه پایینی پنج ضلعی بشود.

اگر طول ضلع مربع ۱ واحد باشد ، پس نقطه عطف در لبه پایین برابر با تانژانت ۳۰ درجه یعنی( با فاصله ی) ۰٫۵۷۷۳۵ واحد از گوشه پایین سمت چپ است.

اما موقعیت صحیح ۰٫۵ +۰٫۵  تانژانت ۹ درجه است که برابر ۰٫۵۷۹۱۹ واحد است اختلاف این دو موقعیت به دست آمده فقط ۰٫۰۰۱۸۴ واحد است. در نتیجه برای مربع ۱۱ اینچی خطا کم تر از یک پنجاهم اینچ است که به سختی قابل مشاهده می­باشد

کاغذ-مربع
  1. نقطه میانی (m) را از لبه سمت راست مربع با تا کردن گوشه (b) به گوشه (c) چین دهید.سپس زاویه ۳۰ درجه نشان داده شده را توسط آوردن گوشه (a) به چین (m) تا کنید. فقط دو سر پایانی این تا را چین بزنید.
کاغذ-مربع

۲٫ مورب را مطابق شکل با آوردن گوشه (c) به پشت تا کنید.

کاغذ-مربع

۳٫ ابتدا نقطه میانی مورب m را با آوردن گوشه ی میانی a به گوشه میانی b چین می­دهیم.سپس نقطه وسط m دره دار شده و لبه e را در سراسر لبه پایین و نقطه عطف p می­آوریم.

کاغذ-مربع

   ۴٫ دره تا شده، لبه a را به لبه b می­رسانیم. این زاویه را نصف می­کند.

کاغذ-مربع

۵٫ دره تا شده ، لبه a را به لبه b می­رسانیم. این زاویه را نصف می­کند.

 

کاغذ-مربع

۶٫ کوه تاشو (جایی که لبه ها در وسط آن به هم می­رسند) با آوردن لبه a به لبه b جایی است که ان ها به برسند.

کاغذ-مربع

۷٫ دو لایه بالایی را در گوشه p تا کنید. لبه e را به لبه E برسانید. سپس در امتداد چین جدید از طریق قیچی یا کاغذ برش تمام لایه ها را باز کرده و برش دهید.

کاغذ-مربع

۸٫ تاهای کاغذ را به طور کامل باز کنید. پنج ضلعی از همه خطوط مرکزی چین داده شده است.

کاغذ-مربع

از یک کاغذ مربع شش ضلعی بسازید

برخی از مدل های اوریگامی به جای یک ورق کاغذ مربع با شش ضلعی شروع می شوند. در این حالت، قبل از شروع باید شکل های شش طرفه را ایجاد کنید. این صفحه نحوه گرفتن شش ضلعی از یک مربع را به شما نشان می دهد. همچنین می توانید از یک مستطیل شش ضلعی بسازید.

کاغذ-مربع

  1. همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، کاغذ را به چهار قسمت تا کنید و باز کنید.
کاغذ-مربع

۲٫ گوشه سمت راست بالای کاغذ را به سمت پایین تا کنید تا گوشه با نزدیکترین چین خوردگی مرحله ۱ مطابقت داشته باشد (نقاط آبی را بپیوندید). چین را طوری قرار دهید که چین جدید با لبه خام کاغذ در چین نیمه علامت برخورد کند.

این کار را با ۳ گوشه دیگر تکرار کنید: نقاط را با تا زدن گوشه به هم وصل کنید تا با نزدیکترین چین عمودی برخورد کنید. به طور کامل باز شود.

کاغذ-مربع

۳٫ با تا کردن نیمه پایینی به بالا ، کاغذ را از وسط تا کنید.

کاغذ-مربع

۴٫ مدل باید به این شکل باشد.

کاغذ-مربع

۵٫ چین های بالا را اما با لبه تا شده تکرار کنید. گوشه پایین سمت راست را تا کنید تا نزدیکترین خط چین آن را ملاقات کنید. در سمت چپ تکرار کنید. کاغذ را کاملاً باز کنید.

کاغذ-مربع

۶٫ باید نمای کلی شش ضلعی نامنظم را مشاهده کنید که نسبت به ارتفاع آن کمی بیش از حد پهن است. با استفاده از تقاطع چین ها (با نقطه نشان داده شده است) به عنوان راهنما، کاغذ را تا کنید تا طرح کلی شش ضلعی معمولی ایجاد شود (نقاط را به صورت عمودی متصل کنید).

کاغذ-مربع

۷٫ برای به دست آوردن شش ضلعی، چین ها را باز کرده و برش دهید.

کاغذ-مربع

سخن آخر

در این مقاله یاد گرفتیم چگونه از درون کاغذ مربع چهار شکل، مثلث متساوی الاضلاع، شش ضلعی، پنج ضلعی منتظم و هشت ضلعی را بدست بیاوریم.